Kim Ena ja Giulietta Spider 750D -57

Kertomus on suomeksi ja ruotsiksi.

Suomi

On elokuu 1998 ja aikainen herätys Enan perheessä Pietarsaaressa. Vai mo, kolme tytärtä ja minä istuudumme autoon ajaaksemme Uusikaarlepyyhyn vuotuisille Jutbacka-markkinoille, jonka Pietarsaaren veteraaniautoyhdistys järjestää. Olemme kaikki luvanneet auttaa eri touhuissa klubimme hyväksi. Näin on ollut monia vuosia ja tulee kai olemaankin, siitä on tullut perinne, jota ei ole haluttu katkaista. Luulen että kaikkina näinä vuosina ei ole ostettu muuta kuin namia lapsille ja vaimon löytämiä kuivakukkia.

Romukasa peräkärrys

Mutta vuodesta -98 tuli jotain ihan muuta. Silloin nimittäin Pietarsaarelaisella klubin jäsenellä oli siellä myytävänä romukasa, josta ei oikein tiennyt oliko se lepakkomiehen auto vai polkuauto. Terävä keula muistutti haita silmäluomilla varustettuna ja takalokasuojat olivat saaneet kaksi 30 cm korkeaa evää.

Myyjä selvitti minulle, että kyseessä oli Alfa Romeo Giulietta Spider vuodelta 1957. Vai niin, ajattelin, pitäisikö tuon esittää autoa!? Onneksi myyjä oli asettanut etulokasuojalle pienoismallin niin että saattoi aavistaa miltä se joskus oli näyttänyt.

Perävaunussa, jossa auto seisoi, ei ollut moottoria, taka-akseli oli auton sisällä ja yksi ovi lojui vieressä maassa. Tuulilasin lapussa.. Hups.. tuulilasi?? no, se ei ollut mukana, mutta missä lappu nyt olikaan, siitä saattoi lukea, että kaikki osat olivat olemassa, paitsi ohjauspyörä, jonka myyjä lupasi hankkia.

Lue lisää...

GTV6:n käsijarrun säätö

GTV6:n käsijarru vaatii harvakseltaan säätöä, ja säätötarve johtuu pääasiassa jarrupalojen kulumisesta. Käsijarrun vipu nousee aina vain ylemmäksi ja vaatii pitemmän liikkeen. On aika tehdä säätö viimeistään silloin, kun käsijarrun vipu nousee melkein pystyyn ja on jo hankala käsitellä.

Samaa takajarrujen rakennetta käyttää myös Alfetta, Giulietta, Alfa 90 ja Alfa 75. Niissähän jarrusatulat ja -levyt ovat tasauspyörästön kupeella eivätkä pyörän yhteydessä. Etuna tästä on jousittamattoman massan pieneneminen. Haittana on hieman hankalampi huoltaminen. Alfetta-tyyppinen käsijarru toimii käyttöjarrun jarrusatuloilla ja -levyillä. Käsijarrulle ei ole omia pieniä jarrurumpuja kuten esim. 105-sarjan Alfa Romeoissa.

Lue lisää...

Polttimoiden vaihto lämmönsäätimiin 164:ssä

Polttimot kannattaa vaihtaa itse, vaikka kohde olisikin hankala.

Toimenpide on hieman työläs, tai enemmänkin aikaavievä, johtuen lämmönsuuntauksen karan paikalleen asettamisen hankaluudesta kokoamisvaiheessa. Kohteena oleva 164 on vuoden 1990-mallia, jossa ei ole ilmastointia.

Lue lisää...

164:n nopeusmittarin trimmerin vaihto

Näyttääkö nopeusmittari liian vähän? Tällä voi olla monta aiheuttajaa, mutta usein syynä on noin 50 sentin arvoisen säätövastuksen eli trimmerin hapettuminen.

Jos matkamittari näyttää oikein, mutta nopeusmittari esimerkiksi 10 tai 20 prosenttia todellista arvoa vähemmän, syyllinen on todennäköisesti hapettunut trimmeri. Tämä vaihto-ohje soveltuu vanhempiin, sekä Twin Spark- että V6-koneilla varustettuihin malleihin. Soveltuvuudesta uudempien Super- ja muiden uudempien mallien vanhemmista poikkeaviin mittaristoihin ei ole tietoa.

Trimmerin vaihto on tehtävissä itsekin, kunhan vain sopiva juotoskolvi ja kärsivällisyyttä löytyy. Kolvin kärjen on syytä olla pienikokoinen, jotta se ei sulata komponentteja. Suuret teollisuuskolvit eivät siis missään tapauksessa sovi. Lisäksi työtä helpottaa, jos käytettävissä on vanhan tinan poistamiseen tarkoitettua kuparisukkaa.

Lue lisää...

Kirjautuminen

Tapahtumat

 ◄◄  ◄  ►►  ► 
SYYSKUU 2017
ma ti ke to pe la su
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Yhteystiedot

Alfa Romeo-Entusiasti Finlandesi ry

Airuentie 4 B
00620 HELSINKI

Sähköposti: katso kohta 'Kerho/ Hallitus'