164:n nopeusmittarin trimmerin vaihto

Näyttääkö nopeusmittari liian vähän? Tällä voi olla monta aiheuttajaa, mutta usein syynä on noin 50 sentin arvoisen säätövastuksen eli trimmerin hapettuminen.

Jos matkamittari näyttää oikein, mutta nopeusmittari esimerkiksi 10 tai 20 prosenttia todellista arvoa vähemmän, syyllinen on todennäköisesti hapettunut trimmeri. Tämä vaihto-ohje soveltuu vanhempiin, sekä Twin Spark- että V6-koneilla varustettuihin malleihin. Soveltuvuudesta uudempien Super- ja muiden uudempien mallien vanhemmista poikkeaviin mittaristoihin ei ole tietoa.

Trimmerin vaihto on tehtävissä itsekin, kunhan vain sopiva juotoskolvi ja kärsivällisyyttä löytyy. Kolvin kärjen on syytä olla pienikokoinen, jotta se ei sulata komponentteja. Suuret teollisuuskolvit eivät siis missään tapauksessa sovi. Lisäksi työtä helpottaa, jos käytettävissä on vanhan tinan poistamiseen tarkoitettua kuparisukkaa.

Mittariston irrotus

Irrota mittariston alaosasta suorakaiteenmuotoiset suojalistat. Käytä esimerkiksi hyvin ohutkärkistä ruuvimeisseliä, jolla kampeamalla listat irtoavat. Irrota toisen listan symboleita valaisevan lampun johto. Irrota kummankin listan alta paljastuva ruuvi sekä paneelin alareunassa sijaitsevat kaksi ruuvia. Toinen ruuvi on sulakerasian kannen reunan takana. Kohota paneelia hieman ja vedä se jämäkästi pois paikaltaan. Usein muoviklipsut pitävät osaa hyvin tukevasti paikallaan, joten nopea kiskaisu mieluiten paneelin keskiosasta irrottaa sen. Varo kuitenkin, että osa ei pääse katkeamaan.

Irrota kolme paneelin oikeaan päähän kiinnitettyä liitintä. Painonappien liittimet ovat keskenään samanlaiset, joten paneelia uudelleen kiinnitettäessä nappien toiminta kannattaa kokeilla. Mittarivalojen säätimen liittimen irrotus helpottuu, kun liitintä paikallaan pitäviä muovireunuksia kampeaa sivuun esimerkiksi veitsenkärjellä.

Irrota kaksi mittariston alareunan paneelin takaa paljastuvaa suurehkoa ruuvia. Kohota mittaristoa hieman ja vedä sitä itseesi päin. Irrota lopuksi neljän johtonipun liittimet mittariston takaa. Liittimet eivät sovi väärille paikoille, joten niitä ei tarvitse merkitä.

Nyt mittaristo on irti. Tässä vaiheessa on helppo vaihtaa myös mittariston polttimot. Kiireinen mies vaihtaa ne ilman johtonippujen irrotusta. Mittaristoa pitää vain kallistaa rattiin päin, jolloin polttimokannat ovat irrotettavissa. Kaikki polttimot on varminta vaihtaa kerralla, sillä vanhat, haurastuneet polttimot hajoavat helposti mittariston käsittelystä syntyvistä tärähdyksistä. Niinpä usein yhden polttimon vaihdon jälkeen huomataan, että viereinen polttimo onkin simahtanut.

Purkaminen

Seuraavana mittaristo pitää purkaa, jotta päästään käsiksi piirilevyyn. Irrota ensin kahdella suurella ruuvilla kiinnitetty päälikupu. Tämän jälkeen on irrotettava mittareiden suojana oleva, muoviklipseillä kiinnitetty läpinäkyvä muovikuori. Avaa seuraavaksi mittariston vaalean takapaneelin yläreunan ruuvit, jotta nopeus- ja kierroslukumittarit sisältävä paneeli voidaan irrottaa.

Huomaa, että osa ruuveista on erilaisilla kierteillä, joten takaisinkasaamisessa on oltava tarkkana. Varo kolhimasta mittareiden viisareita käsittelyn aikana, etteivät niiden akselit taipuisi. Kannattaa myös varoa jättämästä sormenjälkiä mittareiden taustapaneeleihin, sillä niiden puhdistaminen voi olla hankalaa.

Trimmerin vaihto

Nopeusmittarin näyttämään vaikuttaa kaksi trimmeriä. Nopeusmittarin takana piirikortilla vaakatasossa olevan trimmerin vaikutus mittarin näyttämään on suurempi, kun taas pystyyn asennettu vaikuttaisi olevan hienosäätöä varten.

Yleensä ongelmia aiheuttaa kortilla "makaava" yksilö. Irrota vanha trimmeri kolvin ja kuparisukan avulla, ja korvaa se uudella, säätöalueeltaan lineaarisella 0-22 ohmin trimmerillä. Jutun teossa käytettiin 0-100 ohmin trimmeriä, joka on myös käyttökelpoinen, mutta sen tarkka säätäminen on vaikeampaa kuin käyttämällä pienemmän resistanssin omaavaa trimmeriä. Uudeksi trimmeriksi kannattaa hankkia suojattu malli, jotta se kestäisi paremmin ympäristön olosuhteita hapettumatta.

Trimmerissä on yleensä kolme jalkaa, joista kahden välillä vaikuttaa jatkuvasti säätöalueen maksimiresistanssi. Resistanssit kolmannen jalan ja kahden muun välillä jakautuvat säätöruuvilla asetetun suhteen mukaan. 0-22 ohmin trimmerissä siis jalkojen A ja B välinen resistanssi on 22 ohmia ja välit A - C ja B - C voivat olla esimerkiksi 7 ja 15 ohmia. Säätöruuvin toisessa asennossa väli A - B on edelleen 22 ohmia, mutta välit A - C ja B - C voivat olla esimerkiksi 20 ja 2 ohmia, aina kuitenkin yhteensä 22 ohmia.

Alkuperäisessä trimmerissä yksi jalka on sijoitettu kauemmas kahdesta muusta. On tärkeää, että myös uuden trimmerin erilleen sijoitettu jalka juotetaan samaan reikään. Kahden muun jalan järjestyksellä ei ole merkitystä. Elleivät jalat ole riittävän pitkät asettuakseen piirilevyn reikiin, voi niitä jatkaa juottamalla niihin sopivat johdonpätkät.

Jotta mittaristoa ei aina nopeusmittarin säätämistä varten tarvitsisi purkaa, kannattaa uusi trimmeri asentaa piirikortin toiselle puolelle. Tämä edellyttää kuitenkin reiän tekemistä mittariston takapaneeliin. Trimmeri ei mahdu kortin ja paneelin väliin, joten sille on tehtävä paneeliin kolo.

Säätöjä

Kokoa mittaristo, jonka jälkeen päästään säätö- ja testivaiheeseen. Laita mittariston johdot paikalleen, mutta älä vielä ruuvaa mittaristoa kojetauluun.

Aja tietyllä kierrosnopeudella ja seuraa nopeusmittarin näyttämää. Pysähdy ja säädä nopeutta mittarin takaa näkyvästä trimmeristä. Aja taas ja säädä tarvittaessa.

Koska trimmerin säätömuutos vaikuttaa nopeusmittarin näyttämään prosentuaalisesti, on suositeltavaa käyttää säädön perustana vähintään 80 km/h:n ajonopeuden lukemia. Nopeus tietyllä moottorin pyörintänopeudella riippuu vaihteiston välityksien lisäksi autossa olevista renkaista. Esimerkiksi 205/55-16-renkailla varustetussa 164 TS:ssä 1750 kierrosta minuutissa nelosella vastaa nopeutta 50 km/h, 2250 kierrosta viitosella on 80 km/h ja 2750 kierrosta viitosella 100 km/h. Oman auton nopeuden eri kierrosluvuilla voi tarkistaa tienvarren mittatauluista, mutta jos käytettävissä on GPS, sillä päässee tarkimpaan tulokseen.

Mittarivirhe kannattaa tarkistaa käyttäen useampaa nopeutta, sillä trimmeristä aiheutuvan prosentuaalisen virheen lisäksi näyttämässä voi olla myös systemaattista virhettä, esimerkiksi tasaisesti 5 km/h liikaa. Trimmeri on säädetty oikein silloin, kun mittarivirhe eri nopeuksilla on suurin piirtein sama. Säädön pysyvyys kannattaa vielä varmistaa lukitsemalla trimmerin säätöruuvin asento tipalla kierrelukitetta, muutoin säätö saattaa tärinässä muuttua omia aikojaan.

Muita ratkaisuja

Anturi sijaitsee vaihdelaatikon päällä, johon pääsee käsiksi nostamalla auton ylös. Anturia irrotettaessa on syytä varoa, että helposti irtoava muovirengas ei putoa vaihdelaatikkoon. Sen saa onneksi pois laskemalla öljyt pois ja onkimalla pitkillä metallipuikoilla öljynlaskureiän kautta. Hankalaa homma se joka tapauksessa on.

Mittaristossa saattaa myös esiintyä juotoskatkoksia. Niiden löytäminen kotikonstein voi olla hankalaa, mutta sitä voi yrittää tarkastelemalla piirilevyn juotoksia suurennuslasin avulla. Jos jonkin komponentin juotos piirikorttiin näyttää murtuneen, murtuma kannattaa poistaa kuumentamalla juotos uudelleen sulaksi. Tällaisten katkosten löytäminen on kuitenkin lähinnä onnen kauppaa. Jos murtumaan kuitenkin sattumalta törmää esimerkiksi trimmeriä vaihtaessa, se kannattaa ilman muuta poistaa.

 

Mikko Tuomi & Reima Flyktman

Kirjautuminen

Tapahtumat

 ◄◄  ◄  ►►  ► 
JOULUKUU 2017
ma ti ke to pe la su
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Yhteystiedot

Alfa Romeo-Entusiasti Finlandesi ry

Airuentie 4 B
00620 HELSINKI

Sähköposti: katso kohta 'Kerho/ Hallitus'