GTV6:n käsijarrun säätö

GTV6:n käsijarru vaatii harvakseltaan säätöä, ja säätötarve johtuu pääasiassa jarrupalojen kulumisesta. Käsijarrun vipu nousee aina vain ylemmäksi ja vaatii pitemmän liikkeen. On aika tehdä säätö viimeistään silloin, kun käsijarrun vipu nousee melkein pystyyn ja on jo hankala käsitellä.

Samaa takajarrujen rakennetta käyttää myös Alfetta, Giulietta, Alfa 90 ja Alfa 75. Niissähän jarrusatulat ja -levyt ovat tasauspyörästön kupeella eivätkä pyörän yhteydessä. Etuna tästä on jousittamattoman massan pieneneminen. Haittana on hieman hankalampi huoltaminen. Alfetta-tyyppinen käsijarru toimii käyttöjarrun jarrusatuloilla ja -levyillä. Käsijarrulle ei ole omia pieniä jarrurumpuja kuten esim. 105-sarjan Alfa Romeoissa.

 

Ensin nostetaan auton takapää pukkien päälle niin ylös, että alle mahtuu kunnolla selälleen. Käsijarrun säätö suoritetaan jarrusatuloista. Kummassakin jarrusatulassa säädetään erikseen molempien puolien jarrupalojen etäisyys jarrulevystä. Jarrusatulan ulkopuolella (pyörän puolella) säätöruuvin päällä on 17 mm muovinen suoja. Sen alta paljastuu 17 mm lukitusmutterin läpi tuleva 5 mm kuusiokoloruuvi.

Löysää lukitusmutteria hieman ja säädä ulkopuolen jarrupalan etäisyys jarrulevystä liikuttelemalla toisella kädellä takapyörää samalla kun kierrät säätöruuvia kuusiokoloavaimella. Säädä jarrupala ihan kiinni levyyn niin, että pyörä ei pyöri ja löysää ruuvia sitten sen verran, että jarrupala ei laahaa jarrulevyyn, mutta on kuitenkin mahdollisimman lähellä levyä. Säädä toisen jarrusatulan pyörän puoleinen jarrupala samalla tavalla.

Kun olet tyytyväinen säätöön, kiristä lukitusmutteri ja kierrä päälle muovinen suojus. Kummankin jarrusatulan ulkopuolen säätö toimii seuraavasti: Jarrupala kiristyy kun kierrät 5 mm kuusiokoloruuvia vasemmalle ja löystyy kiertämällä oikealle.

Jarrusatulan tasauspyörästön puoli säädetään jarrusatulan takaosassa olevasta 7 mm mutterista. Pyöritä takapyörää toisella kädellä, kun haet mutteria kääntämällä sisäpuolen jarrupaloille oikean kireyden. Sisäpuolen säätö toimii epäjohdonmukaisesti: vasemmassa jarrusatulassa sisempi jarrupala kiristyy kierrettäessä säätöruuvia oikealle ja löystyy kierrettäessä vasemmalle. Oikeanpuoleisessa jarrusatulassa jarrupala kiristyy kierrettäessä säätöruuvia vasemmalle ja löystyy kierrettäessä oikealle.

Lopuksi kannattaa suhauttaa puhtaiden säätöruuvien seutuville kevyesti ohutta ruostesuojausainetta, etteivät ne kosteuden ja epäpuhtauksien vaikutuksesta ruostu kiinni. Käsijarrun vaijerissa jarrusatuloiden takana on kierretappi- ja mutterisäätö, joka on kuitenkin rajallinen. Mielestäni varsinainen säätö tulee tehdä jarrusatuloista ja vaijerista voi tehdä halutessaan hienosäätöä.

Säädön jälkeiseen kokeiluun sopii hyvin hieman kostea asfaltoimaton pihatie. Jarrutusjäljistä voi todeta käsijarrun pidon ja tasaisuuden. Kokeile myös loivassa myötäleessä, että jarrut eivät laahaa päällä eli auton pitää lähteä liikkeelle, kun vapautat jarrun. Ennen säätöä käsijarru lukkiutui käsijarrukahvan seitsemännellä napsahduksella ja säädön jälkeen kolmannella. GTV6:n ohjekirja neuvoo, että käsijarru on oikein säädetty, kun pyörät lukkiutuvat käsijarrukahvan 4–6 pykälässä. Minusta 5–6 pykälä on turhan paljon. Tarkasti säädettynä riittää 3–4 pykälää, jolloin käsijarrua on paljon mukavampi käyttää.

Onnistuin tällä kertaa säädössä hyvin. Katsastuskonttorin jarrujen mittauksessa seisontajarrun molempien pyörien jarruvoimat olivat samat arvolla 1,5. Edellä selostettuja Alfetta-typpisten jarrusatuloiden mäntien säätöruuveja voi käyttää myös silloin, kun kuluneet jarrujen kitkapalat on vaihdettava uusiin ja paksumpiin. Vedetään säätöruuveilla männät syvemmälle satuloiden sisään siten, että jarrupalat mahtuvat männän ja jarrulevyn väliin ja säädetään sitten jarrut kuten edellä on selostettu.

 

Timo Jaatinen

Kirjautuminen

Tapahtumat

 ◄◄  ◄  ►►  ► 
LOKAKUU 2017
ma ti ke to pe la su
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Yhteystiedot

Alfa Romeo-Entusiasti Finlandesi ry

Airuentie 4 B
00620 HELSINKI

Sähköposti: katso kohta 'Kerho/ Hallitus'